Fight or flight

ada tokek di pojokan ruanganku .. jijik juga aku lihat gedhe-nya .. panjang kira2 25cm .. kemarin, aku berusaha mengusirnya .. wkkkk .. maklum yg di rumah pada takut .. dianya malah lari keluar .. aku pikir beres .. hahahaha .. tadi pagi, dia sudah di pojokan itu lagi .. seharian diam tak begerak .. sore ini, lampu kantor aku matiin .. dia mulai bergerak, aku pikir mau keluar .. tau-tau dia berubah arah .. balik lagi .. aku nyalain lampu sorot yang biasa dipakai kalau pas nurunin kiriman barang malam hari .. alamak, ternyata mulutnya luka parah .. kok aku jadi kasihan melihatnya ..

inilah 2 basic emotion yang menarik untuk dikenali .. rasa takut .. dan rasa sayang .. dan rasa takut ini akan menjadi pemicu 3 jenis emosi yang lainnya .. sedih.. marah .. iri .. kelima emosi ini alami, dan perlu kita peluk dan sadari keberadaannya .. untuk menjadikan kita lebih berdaya .. menekan, menutupi, dan mengabaikannyalah awal mula dari hilangnya kendali diri .. dan seseorang jadi dikuasai emosi ..

"nak, kau boleh sembunyi di situ sampai sembuh ya" kataku pada mas to .. _/|\_

Previous
Next Post »
Thanks for your comment